Thailand2018.reismee.nl

Dag 9: naar de familie in Surat

Vandaag vertrekken we weer uit Chumphon en rijden zo’n 300 kilometer naar het zuiden. We gaan naar de provincie Surat Tani, waar de familie van Appie langs de rivier woont en waar we in 2013 ook al geweest zijn. Deze mensen wonen buiten de plaats Surat en je kunt er alleen per boot komen.

Onderweg kopen we lekker fruit: ramboetan en vier ananassen en had Frank al vies fruit gekocht: doerian. Frank had hem gistermiddag gekocht en in de auto in een koeltas gestopt. Toch ruiken we hem door die tas heen. Hij is nog aan het rijpen, dus stinkt nog niet heel erg. We vertrekken rond half twaalf en komen rond half vier in het hotel aan. Het is de minste tot nu toe, maar we zullen meer bij de familie zijn dan in het hotel. Dus we hebben niet veel nodig. De prijs van 550 bath is niet verkeerd (13:50 euro) en boeken voor twee nachten.

Ze zijn momenteel bezig met de aanleg van een nieuwe weg die nog niet tot aan hun huisje komt, dus het laatste stukje moeten we nog met de boot. De tante die in het ouderlijke huisje woont, komt ons ophalen samen met haar man en een neef. We worden in twee longtail-boten gezet en daar gaan we. De rivier op en richting hun huis, zeg maar hutje. De families hebben geen bootjes meer en leven alleen nog van de vis opbrengst van hun visvijvers. Dit blijkt voldoende te zijn volgens Frank.

Na de begroeting wandelen we nog even naar het stukje land dat Appie en Frank bezitten , maar daar is niet veel aan te zien. Helemaal begroeid met bos. Er is een klein neefje bij die veel lacht. Je hebt snel contact met hem als je even gek doet, hij is net zo groot als Chang. Het is een echt boefje, dus we lachen wat af met de twee kleintjes. We eten weer heerlijk op de veranda van het huisje en vissen wat met de hengel van Khaan. Na verloop van tijd zijn de twee nichtjes, die vijf jaar geleden nog klein waren, ook gearriveerd en kijken hun ogen uit naar hun neefje Khaan. Het zijn twee mooie dames geworden, die nog steeds erg verlegen zijn. Na het eten en nog wat uitbuiken, vertrekken we weer naar de stad. Appie en Chang blijven echter achter, want die slapen vannacht bij hun tante en oom.

Wij wandelen, voordat we naar onze kamer gaan, nog even over de markt en dat is weer even erg leuk. Hierna naar de kamer en lekker lezen. Morgen gaan we weer terug naar de familie en gaan we de zee op. Weltrusten.....